In 2035 valt het bijltje voor de auto met verbrandingsmotor in de Europese Unie. Dan moet de productie van elektrische auto’s volledig op gang zijn. Om dat te halen, moeten automerken alle zeilen bijzetten. Dat is op dit moment een enorme uitdaging, want alles wijst erop dat de markt voor elektrische auto’s op korte termijn last heeft van afkoeling.

Maar niet alle automerken lijken daar evenveel last van te hebben. Bij MINI ziet men de toekomst overwegend positief in. Het merk hanteert nagenoeg dezelfde strategie als moederbedrijf BMW, waarbij het de vierwielers vooralsnog met meerdere aandrijflijnen aanbiedt.

Dit geeft de flexibiliteit om met de markt mee te bewegen en tegelijk op de wensen van de klanten in te spelen. Maar onderliggend wordt er zeker wel gestuurd naar elektrificatie. Al heeft de maker van de kekke auto’s hierbij zijn eigen uitdagingen en voordelen.

“We willen onze klanten niks opdringen. Daarom is het ook fijn dat we voorlopig nog de benzinemodellen hebben”, zegt Coert Jan Krietemeijer, hoofd van MINI Nederland, tegen Business Insider Nederland. “Anders zou je ineens een groep klanten uitsluiten die nog wel benzine willen blijven rijden, maar nog niet willen overstappen naar elektrisch. Dan is het fijn dat we nog een paar jaar hebben om ook die te overtuigen om elektrisch te gaan rijden.”

“Ik verwacht dat we over drie jaar over de heuvel zijn. Dan is iedereen waarschijnlijk meer gewend. Tenminste, dat hoop ik in ieder geval”, lacht Krietemeijer. “En dan, als je het elektrisch rijden eenmaal ervaren hebt, word je er vanzelf fan van."

MINI-fans omarmen het elektrisch rijden

En daarbij is MINI een buitenbeentje in de markt. Zoals de MINI-baas schetst, heeft MINI maar weinig last van de weerstand tegenover elektrische auto's die vaak genoemd wordt.

Neem bijvoorbeeld de actieradius, die een vast onderwerp van gesprek blijft, alsook de nog relatief hoge prijs van elektrische vierwielers. Maar de positionering van het van origine Engelse merk en de verwachtingen die daaraan gekoppeld zijn, zorgen ervoor dat MINI-fans het elektrisch rijden grotendeels omarmen.

“Een MINI is toch meer een auto voor in een stedelijke omgeving”, zegt Krietemeijer. “Ik denk dan ook dat de angst voor een te kleine actieradius niet meer bestaat bij onze klanten. We merken wel dat mensen een grotere actieradius wel prettig vinden, zeker als ze daardoor minder afhankelijk zijn van de laadpaal in de straat. Dat als die bezet is, ze makkelijk een dagje kunnen overslaan.”

Ook voor de toekomst denkt Krietemeijer dat de MINI-koper de huidige zorgen in de markt ontloopt. Op dit moment zit de tweedehands markt voor elektrische auto's in een lastig parket door een afname in de vraag. Dit komt mede door de onduidelijkheid over subsidies, maar ook doordat de aangeboden elektrische vierwielers met verouderde technologie werken. Velen hebben daardoor bijvoorbeeld een lage laadsnelheid en een kleine actieradius.

De MINI Cooper EV
De MINI Cooper EV
MINI

“De auto's met de actieradius die we nu aanbieden, blijven jarenlang goed. Ook op de gebruikte markt”, verklaart de topman. “Mede omdat die auto's toch vooral, ook als gebruikte auto, weer in die stedelijke omgeving gebruikt worden. Vooral voor de kortere afstanden.”

Het feit dat verhuur- en leasemaatschappijen, die toch voornamelijk de kar trekken bij de adoptie van de elektrische auto, aan de bel trekken vanwege de dalende restwaardes valt te klaren, volgens Krietemeijer. “Ik denk dat ze te snel van stapel zijn gelopen met het inzetten van grote aantallen dezelfde elektrische auto’s. En het is natuurlijk lastig voor zo'n bedrijf om deze in forse volumes tegelijk als gebruikte auto’s te verkopen, nadat ze ingeleverd worden.”

Vraag naar elektrische auto's vanuit zakelijke markt blijft groeien

Prijstechnisch zijn de elektrische MINI’s wel zodanig gepositioneerd dat ze allemaal minimaal gebruik kunnen maken van de aanschafsubsidie SEPP, die in 2024 in totaal 2.950 euro bedraagt voor nieuwe auto's. Alle elektrische MINI's zijn momenteel te krijgen voor minder dan 45.000 euro, het drempelniveau om in aanmerking te komen voor de subsidie.

Over de toekomst van de aanschafsubsidie en andere voordelen die elektrische rijders genieten, wil Krietemeijer echter niet heel veel kwijt. Hij stelt dat hij graag zou zien dat de overheid duidelijkheid schept. Tegelijk blijft de markt voor elektrische auto's volgens Krietemeijer gewoon doorgroeien, met name dankzij de vraag vanuit de zakelijke markt. Bedrijven verplichten werknemers bijvoorbeeld steeds vaker om een elektrische auto te leasen, in plaats van een vierwieler met verbrandingsmotor.

Vanzelfsprekend maakt MINI dankbaar gebruik van de subsidies voor zolang deze er zijn. Maar daarnaast heeft MINI volgens Krietemeijer een dermate sterke positie dat het merk niet zo zeer op prijs hoeft te concurreren. Hij stelt dan ook dat “MINI geen concurrenten heeft”, al verklaart hij daarbij wel nader dat hij dit niet letterlijk bedoelt.

“Wij varen onze eigen koers. Wij willen ons vooral blijven onderscheiden en dat doen we met de specifieke karaktereigenschappen van een MINI”, stelt Krietemeijer. Naast dat de MINI al sinds jaar en dag een overduidelijke verschijning heeft, heeft elk model ook een specifieke rij-eigenschap: “Een MINI rijdt als een go-kart.”

MINI heeft daarbij een specifiek voordeel tegenover andere merken in de markt: de elektrische aandrijflijn versterkt deze karaktereigenschap. “Dat go-kart gevoel hadden we natuurlijk altijd al in onze MINI’s zitten en nu met de nieuwe modellen, met accu’s in de bodem gaan ze gewoon echt heel erg mooi door de bocht”, zegt Krietemeijer terwijl hij een sturende beweging met zijn handen maakt. “Dat is een typisch karakteristiek van MINI die nog eens een keer versterkt wordt.”

De MINI Countryman
De MINI Countryman
MINI

'We zijn heel goed gepositioneerd'

Of het merk het uiteindelijk gaat winnen op het zorgvuldig opgebouwde karakter, is lastig te voorspellen. Wel heeft MINI het voordeel van een schare klanten die de nadelen van het elektrisch rijden accepteert en tegelijk nog een meerprijs wil betalen om in de auto te mogen rijden.

De vraag blijft of dit voldoende is om de klant te overtuigen nu die naar een compleet nieuwe (elektrische) automarkt kijkt, met alle uitdagingen en problemen van dien. Lukt het MINI om de waarden en het karakter waar het al jaren op bouwt, te vertalen naar een elektrische toekomst?

Krietemeijer denkt van wel: “Met MINI zijn we nu echt heel goed gepositioneerd. We zien een groei, met name bij elektrische auto’s. En met het nieuwe modelprogramma, die allemaal als elektrische variant leverbaar zijn, zie ik de toekomst echt met vertrouwen tegemoet.”

LEES OOK: Test voor elektrische auto: we deden mee met een veiligheidstest voor de Volvo EX30 in extreme kou – zo pakte dat uit